بسم الله الرحمن الرحیم
آخرین کارگاه مجموعه کارگاه های آموزشی جشنواره کاشان دوست با عنوان کارگاه عملی عکاسی برگزار شد.
شرح مختصری از کارگاه به گفتهی هنرجویان:
عكس مستقيم عكسى است كه شخص با دست كار انجام مى دهد ولى به دوربين نگاه مى كند.
عكس بى واسطه اصلا شخص حضور عكاس را حس نمى كند و مشغول كار خودش است و عكاس مى تواند از لنز هاى عجيب و قريب استفاده كند.
اينها نكات مهمى در عكاسى است.
به تازگى افراد اينگونه عكس مى گيرد كه انسان در عكس هر جايش خم شود خم مى كند مثل آرنج يا زانو و اين كار اشتباه است
مستند نگاری خيلى بهتر از عكس بى مفهوم گرفتن بهتر است.
شما سعى كنيد كه در دنياى دوربين خودتان سانسور نداشته باشيد.
عكاس مستند نگار نه عكاس خلاق چون خلاقيت زمان و آموزش لازم است.
شما حتما به تجربه برسيد تا خلاق باشيد.
عكس هاى خود را به ديگران ارائه ندهيد براى خودتان نگه داريد.
هنرى كه در خدمت مردم نباشد اصلا هنر نيست.
هنر در دل مردم به وجود مى آيد.
اگر مردم در داخل عكس نباشد بى روح است.
اومانيستم عكسى با محوريت مردم است.
هنر به مردم كمك مى كند.
انسان در هنر عكاسى حرف اول را ميزند.
اصالت را به انسان مى دهد.
شما سعى كنيد با دو محوريت عكس بگيريد.
اول انسان را در داخل هنر خود جاى دهيددوم بدون حضور انسان عكس بگيريد.
مثال بازار كاشان با مردم و بدون مردم.
نى اگر دقت كنيد به بازار شبيه است در نى انسان مى دمد تا صدا بدهد بازار هم حضور مردم است كه به آن روح مى بخشد.
سعى كنيد تعهد كارى داشته باشيد.
و كارهايتان امضا داشته باشد.
اين همه عمارت هاى زيبا كه امضا ندارد و فقط چند نفر كه اثر خود را امضا مى كند.
بعد از كلاس قرار بر اين شد كه به كارگاه شربافى برويم كه استاد شرف باف رفتندو نشد بريم.
در كنار آن كارگاه، استاد عكس گرفتن با نور و بدون نور را توضيح دادند بعد قبل يك زيرگذر گرفتن عكس پرتره رو نشون دادند.
استاد پدر گونه به فرزندان خود درس زندگى در اين دنياى مدرن را دادند و گفتند سعى كنيد كه از هنر فاصله نگيريد.
از كوچه خانه ى صادقى رد شد بعد دوباره جلوى كوچه ى خانه تاج همگى مانند پروانه دور وجود شمع استاد جمع شديم استاد نكاتى را گفتند و بعد همه رفتند تا به حرف هاى استاد دوباره فكر كنند و تن خسته از روزگار را به دل هنر بسپارند تا كمى آرام شود
كلاس تمام شد و من با ذهنى سرشار از سوال به خانه برگشتم.